Keuze in de supermarkt of een warenhuis is vaak meer schijn dan werkelijkheid. Ten minste, als je nagaat wie er achter al die merken zitten, die je in het schap treft.
Van voeding tot mode: merken die vaak niets met elkaar te maken lijken te hebben, kunnen zo onder één multinational vallen. Bijvoorbeeld: Magnum en Dove (Unilever). Of: Smarties en Häagen Dazs (Nestlé).
Hieronder enkele grafieken die “illusie” van vrije keuze illustreren.
10 bedrijven leveren het gros van ons eten
Onderstaande infographic is nogal duizelingwekkend.
(klik voor uitvergroting, scroll verder)
De infographic komt van Oxfam en geeft in een indruk van de concentratie van merken bij 10 bedrijven: Nestlé, PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Danone, General Mills, Kellogg's, Mars, Associated British Foods en Mondelez. Dit zijn wereldbedrijven die elk voor zich tientallen milajrden omzet per jaar draaien.
7 bedrijven domineren de cosmetica-industrie
Liefst 182 cosmeticamerken vallen onder de controle van in totaal zeven moederbedrijven: Estée Lauder Companies, L'Oréal, Unilever, Procter & Gamble, Shiseido, Johnson and Johnson, and Coty.
En daar blijft het mogelijk niet bij: vrijdag werd bekend dat Estée Lauder mogelijk een overnameprooi is. Zowel Unilever als L'Oreal zouden belangstelling hebben.
1 biergigant heeft bijna de helft van de wereldmarkt in handen
Eerst had je AB InBev (de maker van Budweiser, Corona en Stella Artois) en SABMiller (de producent van Fosters, Peroni, Miller en Grolsch). Beide top-3 brouwers in de wereld. Maar in 2016 kwam het tot een fusie tussen de twee.
Het nieuwe monsterbedrijf is goed voor ongeveer 4 op de 10 biertjes in de wereld qua volume - Grolsch en Peroni moesten overigens verkocht worden op last van mededingingsautoriteiten.
Volgens analisten van Bank of America Merrill Lynch waren AB InBev en SabMiller in 2014 samen goed voor bijna 58 procent van de winst in de wereldwijde bierindustrie.
Heineken is door de fusie van AB Inbev en SabMiller opgeschoven naar de tweede plek onder de bierbrouwers.